Obsługa codzienna

Sprawdzanie stanu technicznego samochodu

peugeot 207

Przed przystąpieniem do sprawdzenia należy sprawdzić czy:
- silnik jest wyłączony,
- hamulec pomocniczy (ręczny) jest zaciągnięty,
- kluczyk jest na pozycji "0".

Otwieranie komory silnika

Aby otworzyć pokrywę komory silnika (maskę) należy:

  1. pociągnąć do siebie dźwignię znajdującą się wewnątrz auta, na lewo od sprzęgła rys.nr.1 - nastąpi wtedy odblokowanie zamka maski,
  2. stanąć przed samochodem, oburącz chwycić maskę i unieść ją lekko do góry – w tym momencie odbezpieczy się pierwsza sekwencja zamka ( nie należy ciągnąć maski w górę ponieważ zamek się jeszcze do końca nie otworzył),
  3. lewą ręką przytrzymać maskę, a palcami prawej ręki nacisnąć na rygiel zamka znajdujący się pod spodem – w tym momencie nastąpi całkowite otworzenie zamka (można unieść maskę ku górze),
  4. w celu zabezpieczenie maski przed zamknięciem  wykorzystuje się pręt podporowy, który należy obrócić do pionu i włożyć do gniazda  rys.nr 4 .

       

 W komorze silnika znajduje się między innymi:

  • zbiornik płynu chłodzącego,
  • zbiornik płynu hamulcowego (pod klapką),
  • zbiornik spryskiwacza,
  • wskaźnik poziomu oleju,
  • wlew oleju.


 Sprawdzenie poziomu oleju:

Aby sprawdzić poziom oleju w silniku samochód musi:

  • stać na równej powierzchni,
  • mieć wyłączony, zimny silnik – cały olej spływa wtedy do miski olejowej.

W celu sprawdzenia poziomu oleju w misce olejowej należy:

  • wyciągnąć wskaźnik,
  • przetrzeć jego końcówkę suchą ściereczką – nastąpi usunięcie śladu po oleju,
  • z powrotem wsunąć wskaźnik,  
  • wyjąć go i odczytać poziom oleju z końcówki.
  • Poziom oleju na wskaźniku powinien być pomiędzy maximum a minimum.
  • Minimum i maksimum wyznaczają dwie kropki na końcu bagnetu.

W przypadku, gdy oleju będzie poniżej minimum należy uzupełnić go przez wlew oleju olejem silnikowym o tych samych parametrach.

Sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego:

Do tego celu służy podziałka minimum-maximum, która znajduje się z boku zbiornika. W przypadku kiedy poziom płynu jest zbyt niski zapala się czerwona kontrolka, która jest umieszczona na desce rozdzielczej pojazdu. Jest to ta sama kontrolka która informuje o zaciągnięciu hamulca ręcznego. W momencie, gdy poziom płynu hamulcowego będzie zbyt niski wówczas po odblokowaniu hamulca ręcznego kontrolka będzie się nadal świecić.

Sprawdzenie poziomu płynu chłodzacego:

Poziom płynu chłodzącego w zbiorniku wyrównawczym sprawdzamy na boku zbiornika (od strony silnika), gdzie znajduje się podziałka minimum-maksimum. Przy prawidłowym wskazaniu poziom płynu powinien mieścić się pomiędzy minimum a maximum.
Uwaga!!! Należy pamiętać, że na korku wlewu jest napisane: „nie otwierać gdy jest gorące, bo można się oparzyć”.


Sprawdzenie poziomu płynu w spryskiwaczach:

Poziom płynu do spryskiwacza można sprawdzić obserwując ścianki zbiornika lub wlewu. Niestety w Peugeotach zbiornik płynu  do spryskiwaczy znajduje sie pod lampą za zderzakiem i trudno go wypatrzeć. Dlatego jeżeli nie widać płynu w rurce prowadzącej od wlewu do zbiornika można  włączyć spryskiwacz dźwignią do wycieraczek pociągając ją w kierunku do kierownicy. Jeżeli udało sie spryskac szybę to znaczy że płyn był... Zbiorniczek ten posiada tylko zaznaczony poziom maximum (tuż pod korkiem).


 

Sprawdzenie wyposażenia elektrycznego
 

Sprawdzenie świateł:

Uwaga!!! Sprawdzenia działania świateł dokonujemy przy włączonym zapłonie. Bez tego część świateł nie bedzie działała. Należy przy tym uważać, żeby przypadkowo nie uruchomić silnika.

  

W celu sprawdzenia działania świateł/a:

  • pozycyjnych należy przekręcić na pierwszą pozycję przełącznik po lewej stronie kierownicy, a następnie sprawdzić działanie świateł z przodu i z tyłu. Przy światłach pozycyjnych sprawdza się także podświetlenie tablicy rejestracyjnej i elki (L), 

  • mijania należy przekręcić na drugą pozycję przełącznik po lewej stronie kierownicy a następnie sprawdzić działanie świateł tylko z przodu,

  • drogowych należy przekręcić na pozycję drugą przełącznik po lewej stronie kierownicy (nastąpi włączenie świateł mijania) a następnie pociągnąć przełącznik "do siebie" pod kierownicę i sprawdzić działanie świateł tylko z przodu. O tym, iż mamy włączone światła drogowe informuje nas niebieska kontrolka,

  • kierunkowskazów należy włączyć lewy kierunkowskaz i sprawdzić czy działają wszystkie trzy światła  (z przodu, pod lusterkiem i z tyłu), a następnie włączyć prawy i również sprawdzić czy wszystkie trzy dzialają. W przypadku, gdy któryś z kierunkowskazów nie działa należy o tym poinformować egzaminatora,
  • awaryjnych należy wcisnąć klawisz z czerwonym trójkątem i obejść samochód dookoła sprawdzając czy działają jednocześnie wszystkie kierunkowskazy. Powinno ich być w sumie sześć.

  • cofania należy włączyć bieg wsteczny i sprawdzić czy swiecą się odpowiednie swiatła z tyłu.

  • hamowania  - w tym celu należy najpierw wskazać egzaminatorowi które światła powinien obserwować. Następnie należy nacisnąć na pedał hamulca i poprosić egzaminatora żeby sprawdził, czy właściwe żarówki sie świecą.

  • tylnych przeciwmgłowych należy zapalić światła mijania lub pozycyjne a następnie przekręcając pierścień przy przełączniku świateł zapalić światło przeciwmgłowe tylne. Światła te zapalamy, gdy mamy ograniczoną widoczność do 50 m.

 

  • Światła wyłączone: Na koniec powinniśmy wyłączyc wszystkie swiatła.

Sprawdzenie sygnał dźwiękowego:
W celu sprawdzenia działania sygnału dźwiękowego należy wcisnąć przycisk uruchamiający sygnał dźwiękowy znajdujący się w kierownicy.
 

Uruchomienie silnika:
Przed uruchomieniem silnika należy wcisnąć sprzęgło i ustawić drążek zmiany biegów w położeniu "luz".  W celu uruchomienia silnika należy przekręcić kluczyk w stacyjce (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) z pozycji początkowej do pozycji „start”. Kluczyk należy przez jedną - dwie sekundy przytrzymać w tej pozycji a następnie puścić. Po tym czasie kluczyk wróci do pozycji „ zapłon” a silnik będzie pracował.

Uwaga!!! Niekiedy przy próbie uruchomienia silnika kluczyk w stacyjce z oporem lub w ogóle nie daje się przekręcić do pozycji "start". Jest to spowodowane tzw. blokadą kierownicy. Należy wówczas wykonać kierownicą minimalny ruch w prawo i w lewo, a następnie ustawić ją w środkowym położeniu. Potem delikatnie przekręcić kluczyk w stacyjce. W przypadku, gdy kierownica nadal stawia opór, należy jeszcze raz wykonać powyższe kroki.

nCMS